CADDE OTOPARKLARINA VİZE

Bursa‘da cadde üstü otoparklarının yasallığına dönük tartışmalara yeni bir nokta daha koyacak karar çıktı.

Danıştay 8. Dairesi, Samsun Büyükşehir Belediyesi aleyhine açılan bir davada Samsun 1. İdare Mahkemesi‘nin davacı lehine verdiği kararı bozdu.Bu karar, Nilüfer orjinli bir kesimce hakkında dava açılan Bursa Büyükşehir Belediyesi iştiraki BURBAK yöneticilerini de rahatlattı. Dün BURBAK Genel Müdürü Kasım Şahin ile bu konuyu konuştuk. Şahin, Danıştay 8. Dairesi kararını, Bursa’da şirketleri hakkında devam etmekte olan davaya emsal olarak sunacaklarını söylüyor.

Şahin, “Hukukçularımız kararı inceliyor” ifadelerini kullanıyor. Samsun Büyükşehir Belediye Meclisi‘nin 2012 yılında onayladığı, “Samsun Büyükşehir Belediyesi Sınırları Dahinide Kent Merkezinde Cadde Bulvar ve Sokaklar Üzerinde Parkomat Makineleri ile Otopark İşletilmesi Hakkındaki Yönetmelik” geçtiğimiz yıl 1. İdare Mahkemesi’nce iptal edilmişti. Davayı açan kişi de belediyeye yabancı değildi.Davacı, yönetmelik gereği kendisinden 10 TL otopark ücreti istenen Refah Partili Samsun eski belediye başkanlarından Avukat Vehbi Gül idi. 1. İdare Mahkemesi’nin Gül lehine verdiği karar, Büyükşehir Belediyesi’nce hukuka aykırılık gerekçe gösterilerek temyiz edildi. Danıştay 8. Dairesi de kararı bozmuş oldu.

 Bursa’ya emsal olacak mı?

 Bunun anlamı şu; Artık Samsun örneğinden yola çıkarak, Türkiye‘nin bütün kentlerinde cadde üstlerindeki parkomatların yasallığına da son nokta konulacak. Kararın Bursa’daki devam eden davaya da emsal teşkil etmesi kaçınılmaz. BURBAK Genel Müdürü Şahin, “Bizim zaten yasallık konusunda bir sıkıntımız yoktu. Ancak Samsun’dan gelen bu karar, artık Bursa’taki tartışmaları da bitirmiştir” diyor. 300 dolayında personeli bulunan BURBAK’ın aldığı ücretin yarıdan fazlasını vergi ve kira olarak kamuya aktardığına da dikkat çeken Genel Müdür Şahin, “Biz vatandaştan aldığımız para ile yılda 1 Milyon TL’nin üstünde devlete KDV ödüyoruz. Bir o kadar da gelir vergisi yatırıyoruz. Sadece yarın ödeyeceğimiz KDV tutarı 211 bin lira. Kazancımızın yüzde 18’ini KDV’ye, yüzde 12’sini Büyükşehir Belediyesi’ne kiraya, yüzde 20’sini de devlete vergi olarak aktarıyoruz. Son 7 yılda ödediğmiiz KDV tutarı 10 milyon TL’yi geçti” diye konuşuyor.

 Boşluk dolarsa tartışma biter

Şahin, Türkiye’de cadde üstü otoparklarının işleyişi hakkında bir yönetmelik çıkarılmasının çakınılmaz olduğunun da altını çiziyor. Bir de talebi var. Endüstri meslek liselerinde otoparkçılık bölümü açılarak ara eleman ihtilacının buradan mezun olanlardan karşılanmasını istiyor. Şahin ayrıca, Türkiye’de kamu ve özel otopark işletmecilerince kurulan ve kısa adı OİD olan Otopark İşletmecileri Derneği‘nin de Başkan Yardımcısı. Kapasitesi bin ve üzerinde olan otopark işletmecileri derneğe üye olabiliyor. OİD’in üyeleri arasında BURBAK, İSPRAK, TAV gibi dev otoparkçılar bulunuyor. Kentimizdeki BURBAK’ın 2 bin 939‘u cadde üstü, 4 bin 573‘ü açık ve kapalı olmak üzere toplam 7 bin 512 otopark peronu bulunuyor.

 500 dosya icraya verildi

 Cadde üstü otoparklarının yasal olmadığını ileri sürüp ücret ödemeyenleri üzecek bir haber daha verelim. BURBAK Genel Müdürü Şahin, başlattıkları uygulama ile şimdiye dek icraya verilen alacak dosyasının 500’ü bulduğunu söylüyor. Bunların içinde 2 TL borcu olanların dahi ayrılmadığını, hatta aracını satanların plakalarına kesilmiş cezalarının da yeni sahiplerine gönderildiğini aktarıyor. Şahin, ayrıca Trafik Şube Müdürlüğü‘nde plakaya yazılı cezaların sorgulanacağı bir banko açmayı düşündüklerini de belirtiyor.

 Otopark zirvesi Antalya’da

 Diğer yandan; söz otoparktan açılmışken, önümüzdeki 1-3 Haziran tarihleri arasında Antalya‘da dev bir otopark zirvesi gerçekleştirilecek. Türkiye Belediyeler Birliği ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın işbirliğiyle düzenlenen zirvede, sektörün siyasi iradeden beklentileri ve sorunları masaya yatırılacak.

http://www.olay.com.tr/yazarlar/ihsan-aydin/cadde-ustu-parka-vize/6183/